23 Nisan 1564 tarihinde
Stratford Upon Avon Warwickshire'de doğmuştur. Yaşamına ilişkin kısıtlı
bilgilerin çelişkilerle dolu olmasına rağmen kilise, belediye ve saray
kayıtlarından çeşitli bilgiler elde edilmeye çalışılmıştır. Buna göre saygın ve
maddi düzeyi yüksek bir aileden gelme olduğu anlaşılmıştır. StratfordUpon-A
von'da öğrenimini tamamlamış, 1852'de bir toprak sahibinin kızı olan ve
kendinden sekiz yaş büyük Anne Hathaway ile evlenmiştir. 1585'de Stratford'tan
ayrılmıştır. Bu yılla, hakkındaki ilk atıfın göründüğü 1592 yılı arasında
yaşamı ile ilgili hiç bir şey bilmiyoruz. 1613 yıllarında Stratford'a geri
dönmüştür. 23 Nisan 1616 'da Stratford'ta ölen William Shakespeare yaşamı
boyunca 37 oyun, 154 sone ve 2 uzun ve konulu şiir yazmıştır. Tüm oyunları 1623
yılında arkadaşları tarafından yayınlanmıştır. William Shakespeare, sadece
İngiliz edebiyatının değil, dünya edebiyatının gelmiş geçmiş en önemli
yazarlarından biri olarak kabul edilmektedir. Yazın konusunda bir deha olarak
değerlendirilen Shakespeare, eserleriyle tiyatroya yön vermiş olsa da yaşamına
ilişkin bilgiler kesin değildir. Ve hakkında pek fazla şey bilinmemektedir.
Shakespeare’i ve onun edebiyatını incelemek bir uzmanlık alanıdır. Öyle ki
İngiliz dili ve edebiyatı öğretiminde Shakespeare ayrı bir ders olarak
okutulmaktadır.
(şiir, müzik, edebiyat, sanat, sinema ve kültür yazıları... Pek şahsi yazılar güncesi...)
19 Ekim 2021 Salı
WİLLİAM SHAKESPEARE'İN HAYATI VE MACBET OYUNUNU
29 Nisan 2021 Perşembe
ARTAUD VE GROTOWSKİ’NİN SANAT ANLAYIŞLARI ÜZERİNE
Artaud ile Grotowski’nin sanat anlayışlarını karşılaştırmadan önce bunların sanat anlayışlarına dair bir değerlendirme yapmaya ardında da sanat anlayışlarında kesişen noktaları belirlemeye çalışalım.
Fransız
oyun yazarı ve şair Antonin Artaud avangart tiyatronun önde gelen kuramcılarından
kabul edilmektedir. Andre Breton, R.Vitrac ve Louis Aragon’la birlikte sürrealizm
hareketinin önemli temsilcilerindendir. 1927 yılında sürrealistlerle bağını
kopararak bağımsız çalışmalarını sürdüren Artaud, 1932 ve 1933 yıllarında “Vahşet
tiyatrosu” bildirilerini kaleme alır. Tiyatro görüşlerini ise “Tiyatro ve İkiz” (Le théâtre et son double) adlı yapıtında
anlatır.
Artaud’un tiyatro anlayışının temelinde “yasamla sanat arasındaki ayrımın ortadan kaldırılması” fikri yatar. Öyle ki Artaud’ya göre tiyatro, bir oyun olmanın ötesinde oyuncu ve seyirci açısından hakiki bir yaşantı ve kendini keşfetmenin bir aracı olmalıdır. Böyle bir anlayışla inşa edilen tiyatroda seyirci de hayata içkin olanı bulmalı, bir bakımı kendini keşfetmeli, kendi iç yolculuğuna çıkabilmelidir. Buradan hareketle de Artaud, “tiyatronun toplumu değiştirme gücü”ne inanmış, sanatın işlevselliğini merkeze alan toplumcu (toplumu iyileştirici) yanını öne çıkarmıştır.
ERWİN PİSKATOR VE POLİTİK TİYATRO
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh4AcKilS2TGHKdsOYLfdvRtOFsb4ifY0n71it1ltj9PqZ5d6Is8EK_CtkWSYbTrXaQgzW3otZYwaoeDxJFActE7osrYcKu-mGYp9K8SXTI2LInFUUTDMb0AleAuwH8GNkyH-6BYQAua-ks/w320-h174/ubuandthetruthcommission-e1487688197222.jpg)
Piscator’un
“Politik Tiyatro” alanındaki çalışmaları aynı ismi taşıyan kitabında
toplanmıştır. Bu yapıt da modern tiyatronun önemli çalışmaları arasında gösterilmektedir.
Özellikle Alman faşizmin yükselişe geçtiği yıllarda gelişen yeni bir tiyatro
anlayışının, epik tiyatronun gelişimi, döneme damga vuran ve bugüne de ışık
tutan oyunları, bu oyunların hazırlık süreçleri, dekorları, kısacası dönemin
tiyatro dünyasına açılan bir kapı niteliğinde görülebilir.
Eserlerinde döneminin güncel politik olaylarını da sahneye yansıtan ve bunu gerçekleştirmek için modern teknolojinin tüm olanaklarından yararlanan Piscator, 1920’lerin sonlarında Aslan Asker Şvayk'la dikkatleri üzerine çeker. Ancak bu süreçte yalnız değildir. Epik tiyatronun kurucu ismi Brecht’ten; Toller, Tucholsky, Mehring, Gropius ve George Grosz’a kadar önemli isimlerle çalışmış, birlikte projeler üretmiştir. Piscator, tiyatroya saydam projeksiyonu, film ve çizgi film kullanımı gibi yenilikleri getirerek teknolojiyi işe koşmuş bununla beraber de yeni ve ileri sahne mimarisi tekniği geliştirmiştir.
ANTİK YUNAN’DAN BERTOLT BRECHT’E İLLÜZYON KAVRAMI
Sahne, yönetmenin temel anlatım alanlarından biridir. Oyuncunun evrenini ortaya koyabilen bu alan yönetmenin tasarım algısıyla zengin anlatım olanakları sunar. Elbette sahne, salt metinsel boyutta değil, dış mekânda da var olabilen bir anlatım aracıdır.
Tiyatro tarihi, sürekli değişen anlatım ve ifade biçimlerine uyarak, çağların ihtiyaçları çerçevesinde dinamik bir değişim göstermiştir. Tiyatro ve onun anlatım araçları, her toplumun düşünce ve yaşam biçimi, anlatım, ifade ve dil kalıpları, dini, siyasi ve toplumsal yapısından bağımsız ele alınamaz. Çağımızda da, ulusların sanatsal etkinlikleri dönemin düşünsel, siyasal ve toplumsal gelişmelerinden bağımsız açıklanamaz.
Tiyatronun Antik Roma döneminde, seyircinin
duygularını harekete geçirmek için başlıca ve olmazsa olmaz şart, bu duyguların
öncelikle oyuncu tarafından hissedilmesi gerekliliği düşüncesi egemendi. Bu
dönemde yanılsama seyirci ile izleyici arasında tam bir duygu geçişine
dayanıyordu. Bu yaklaşım Horatius’un, eğer bir oyuncu seyirciyi ağlatacaksa,
öncelikle kendi de kederi hissetmelidir, düşüncesiyle özetlenebilir (Carlson,
2008:25).
VAHŞET TİYATROSU
Vahşet Tiyatrosu, ilk olarak Artaud tarafından ortaya atılan bir kavramdır. Artaud, bu kavramı "Tiyatro ve İkizi" adlı eserinde ayrıntılı biçimde açıklar.
Fransız
oyun yazarı ve şair Antonin Artaud avangart tiyatronun önde gelen kuramcılarından
kabul edilmektedir. Andre Breton, R.Vitrac ve Louis Aragon’la birlikte sürrealizm
hareketinin önemli temsilcilerindendir. 1927 yılında sürrealistlerle bağını
kopararak bağımsız çalışmalarını sürdüren Artaud, 1932 ve 1933 yıllarında “Vahşet tiyatrosu” bildirilerini kaleme
alır. Tiyatro görüşlerini ise “Tiyatro ve İkizi” (Le théâtre et son double) adlı yapıtında
anlatır.
Artaud’un tiyatro anlayışının temelinde “Yaşamla sanat arasındaki ayrımın ortadan kaldırılması” fikri yatar. Öyle ki Artaud’ya göre tiyatro, bir oyun olmanın ötesinde oyuncu ve seyirci açısından hakiki bir yaşantı ve kendini keşfetmenin bir aracı olmalıdır. Böyle bir anlayışla inşa edilen tiyatroda seyirci de hayata içkin olanı bulmalı, bir bakımı kendini keşfetmeli, kendi iç yolculuğuna çıkabilmelidir. Buradan hareketle de Artaud, Tiyatronun toplumu değiştirme gücüne inanmış, sanatın işlevselliğini merkeze alan toplumcu (toplumu iyileştirici) yanını öne çıkarmıştır.
NAZIM HİKMET'İN KAYIP ŞİİRLERİ 2: "UNUTULAN"
Nazım Hikmet'in kayıp ikinci şiiridir "Unutulan" ... Aslında eski baskı kitaplarında bulunan; ancak son yıllarda yapılan bası...
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg3VO3nxFgtOKlcd9X3z_nPSgx6qwQg-jjbK2li2YawV4SlJgslVy8SqPDSFbepxgjjtiuRP1CITF7d60SfRwh-RN5bn09ukB_K1rMzyE4GMH0sUHVm95Wbi2Og6Wx-GIqi8wNXnWA1XwOF/s320/unutulan.jpg)
-
Mısra-i Berceste Nedir? Berceste, edebiyatta öz, güzel, latif, ince anlamlı, kolayca hatırlanan, yapısı sağlam dize ya d...
-
Çağının tanıklığını yapmak kuşkusuz bir aydın tutumu olarak ifade edilir. Ama bu tanıklık öyle anlar olur ki yetersiz kalır ve alelâde gerçe...
-
Rus gerçekçiliğinin öncü yazarlarından olan Çehov’u kendinden önceki yazarlardan ayıran en önemli etkenlerden biri, hayata geniş bir penc...