![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgB_uXXDqcUeTGT5Xv6uzxmHRS5IPjQ28ELr_yjxINyf-j5nB-mX_div1iw6VjHoTpSCInwS2XuXYIiLGfkxsHL0MFUqHuoVYdUArqwRAjQaz2PV9qqTsaC9Ee2aRWaBOHom7oJpM_5HzpW/s320/MV5BMDRlODdmZWUtNDU4ZS00ZGVhLTg4NjUtNGEyM2RhNTYyMmMzXkEyXkFqcGdeQXVyNzE2MjU3Mzk%2540._V1_.jpg)
(şiir, müzik, edebiyat, sanat, sinema ve kültür yazıları... Pek şahsi yazılar güncesi...)
29 Nisan 2017 Cumartesi
HALDUN TANER: KEŞANLI ALİ DESTANI
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgB_uXXDqcUeTGT5Xv6uzxmHRS5IPjQ28ELr_yjxINyf-j5nB-mX_div1iw6VjHoTpSCInwS2XuXYIiLGfkxsHL0MFUqHuoVYdUArqwRAjQaz2PV9qqTsaC9Ee2aRWaBOHom7oJpM_5HzpW/s320/MV5BMDRlODdmZWUtNDU4ZS00ZGVhLTg4NjUtNGEyM2RhNTYyMmMzXkEyXkFqcGdeQXVyNzE2MjU3Mzk%2540._V1_.jpg)
KLASİK TRAGEDYALAR İLE SENECA TRAGEDYALARININ KARŞILAŞTIRILMASI
Tragedyalar,
yaşamın acıklı, ders niteliği taşıyan ve insanı ve onun duygu durumlarını
etkilemek üzerine kurulmuş, kendine özgü kuralları olan oyunlardır. Esas olarak
ahlaki bir sonuç ve ders çıkarmayı hedefleyen bu oyunlarda yüksek erdem
örnekleri ortaya konulur.
Aristoteles’e
göre tragedya: “Tragedya belirli bir uzunluğu olan,
oyunun çeşitli bölümlerinde belirli biçimde süslü bir dilin kullanıldığı,
anlatı yapmayan ancak sahneleyen insanlar tarafından gerçekleştirilen, acıma ve
korku yoluyla bu gibi duyguların sağılımı [katharsis] gerçekleştiren, ciddi ve
tamamlanmış olaylar dizisinin [praxis] yeniden sunumudur
[mimesis].” şeklide tanımlanır.
Bu
tanımdan hareketle tragedya, izleyicilerde güçlü duygusal reaksiyonlara neden
olan olayların, şiirsel bir ifadesi olarak da değerlendirilebilir.
Yine
aristoya göre tragedyanın başarısı izleyicide “acıma ve korku” duyguları
uyandırmasıyla ölçülür. Çünkü ahlaki bir ders çıkarmak için güçlü bir duygusal
sarsıntının ortaya çıkması gerekir. Bunu da güçlü oyun kişileri eliyle
(Tanrılar, krallar, asiller vb.) gerçekleştirir. Kahramanların eylem ve
durumlarının olumludan olumsuza taşınmasıyla yaratılan kırılma yoluyla da
eylemsel bir forma dönüşür.
POETİKA IŞIĞINDA KRAL OİDİPUS OYUNUNA BAKMAK
Aristoteles’in 4.
Yüzyılda kaleme aldığı Poetika adlı eser, şiir ve tiyatro hakkında kapsamlı ve
derli toplu bilgi veren ilk eser olması hasebiyle önemli bir kaynak eser olarak
kabul edilmektedir. Eserde “tiyatro” olarak değerlendirilen yegane tür
“tragedya”dır. Tragedya birçok yönden
ele alınmış ve ayrıntılı olarak bir tragedyanın nasıl olması gerektiği üzerinde
durulmuştur. Aristoteles, Poetika’da birçok defa Kral Oidipus’u ideal bir
tragedya olarak nitelemiş ve tragedyayı açıklarken Kral Oidipus’a sık sık
göndermeler yapmıştır. Buna göre Poetika’da adı geçen başlıca kavramlar
şunlardır:
VANYA DAYI IŞIĞINDA ANTON ÇEHOV TİYATROSUNA BAKMAK
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhNJZWY4Uh0Q0VlrHF6hlLsmkaYt8Eab7iHxKlfMhLqhp4xAOljyrmf_ri0g3N26GZo0g04sX_YBth2L36AV-XHARQCcmWqmPKSgklVORFw_crbBq5au1IutSBpt583ZMA5UsuNX2TjqKxI/w400-h266/charlie-iain-marl.jpg)
FEODAL SİSTEMDE AVRUPA'NIN SINIFLI TOPLUM YAPISI
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjK-o7mluz-o81ZQXrbGqFAdzC8UxGA9CRRr4kNN6kjuMpS3nzdDThLpgPoFHrdPntgcElpVZK9q9Gdf3v4Lav6s5WbZJS7DmpcQD8z1vxsPzWHj2RmZC5ypSopVpbsuLrDbiw2DgL1dDqK/s640/71fd5718c47d5d4174ac67edda53dce6--lifestyle-changes-posters.jpg)
“Klasik feodalitenin -bütün çizgileriyle- ortaya çıkışı, Fransa'da Karolenj İmparatorluğu'nun batışından (10. yüzyıl), İngiltere'de ise Norman istilasından (11. yüzyıl) sonraya rastlar.”[2]
Tam anlamıyla siyasal, hukuksal, ekonomik ve sosyal bir sistem olan feodal düzenin en ayırt edici yanlarından biri "devlet birliği"nin olmayışıdır. Bu dönemde Avrupa’da egemen siyasal örgütlenme modeli beylikler ya da derebeyliklerdir. Böyle olunca da halk doğrudan doğruya devletin değil, toprak sahibi senyörlerin egemenliği altıda bulunmaktaydı.
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)
NAZIM HİKMET'İN KAYIP ŞİİRLERİ 2: "UNUTULAN"
Nazım Hikmet'in kayıp ikinci şiiridir "Unutulan" ... Aslında eski baskı kitaplarında bulunan; ancak son yıllarda yapılan bası...
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg3VO3nxFgtOKlcd9X3z_nPSgx6qwQg-jjbK2li2YawV4SlJgslVy8SqPDSFbepxgjjtiuRP1CITF7d60SfRwh-RN5bn09ukB_K1rMzyE4GMH0sUHVm95Wbi2Og6Wx-GIqi8wNXnWA1XwOF/s320/unutulan.jpg)
-
Mısra-i Berceste Nedir? Berceste, edebiyatta öz, güzel, latif, ince anlamlı, kolayca hatırlanan, yapısı sağlam dize ya d...
-
Çağının tanıklığını yapmak kuşkusuz bir aydın tutumu olarak ifade edilir. Ama bu tanıklık öyle anlar olur ki yetersiz kalır ve alelâde gerçe...
-
Rus gerçekçiliğinin öncü yazarlarından olan Çehov’u kendinden önceki yazarlardan ayıran en önemli etkenlerden biri, hayata geniş bir penc...