Artaud
ile Grotowski’nin sanat anlayışlarını karşılaştırmadan önce bunların sanat
anlayışlarına dair bir değerlendirme yapmaya ardında da sanat anlayışlarında
kesişen noktaları belirlemeye çalışalım.
Fransız
oyun yazarı ve şair Antonin Artaud avangart tiyatronun önde gelen kuramcılarından
kabul edilmektedir. Andre Breton, R.Vitrac ve Louis Aragon’la birlikte sürrealizm
hareketinin önemli temsilcilerindendir. 1927 yılında sürrealistlerle bağını
kopararak bağımsız çalışmalarını sürdüren Artaud, 1932 ve 1933 yıllarında “Vahşet
tiyatrosu” bildirilerini kaleme alır. Tiyatro görüşlerini ise “Tiyatro ve İkiz” (Le théâtre et son double) adlı yapıtında
anlatır.
Artaud’un
tiyatro anlayışının temelinde “yasamla sanat arasındaki ayrımın ortadan
kaldırılması” fikri yatar. Öyle ki Artaud’ya
göre tiyatro, bir oyun olmanın ötesinde oyuncu ve seyirci açısından hakiki bir
yaşantı ve kendini keşfetmenin bir aracı olmalıdır. Böyle bir anlayışla inşa
edilen tiyatroda seyirci de hayata içkin olanı bulmalı, bir bakımı kendini
keşfetmeli, kendi iç yolculuğuna çıkabilmelidir. Buradan hareketle de Artaud, “tiyatronun
toplumu değiştirme gücü”ne inanmış, sanatın işlevselliğini merkeze alan toplumcu
(toplumu iyileştirici) yanını öne çıkarmıştır.